در مورد فنر فشاری چه می دانید ؟

فنر فشاری

در توصیف فنر می توان گفت فنر جسمی ارتجاعی است که برای ذخیره کردن انرژی مکانیکی مورد استفاده ی صنعتگران و متقاضیان آن قرارمی گیرد. فنر فشاری نیز یکی از انواع فنر است که همچون فنر کششی ، فنر حلزونی و فنر شاخکی کاربرد بسیار فراوانی دارد. ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که هدف نهایی استفاده از فنرفشاری چیست؟ باید بگویم هدف نهایی استفاده از فنر فشاری  صرفاً استفاده از خود آن نیست بلکه به راه اندازی و استفاده ی بهینه از دستگاههای مختلف و نهایتاً صنایع گوناگون کشور نیز کمک شایانی می رساند.

کاربرد فنر فشاری

برای مثال زدن از مواردی که این فنر استفاده میشود میتوان به فنرهای داخل خودکار ها نام برد.

این فنرها فوق العاده پر کاربرد هستند و حتی در ساخت عروسکهای هم از آنها استفاده میشود همانطور که در عروسک های ایموجی بسیار این نوع فنر را دیده اید در فنرهای فشاری حلقه ابتدایی و انتهایی فنر روی فنر میچسبد تا فنر بتواند صاف روی سطح مورد نظر قرار بگیرد و این دو حلقه را حلقه های غیر فعال میگویند. فنرهای فشاری نیز انواع مختلفی دارند.

انواع فنر های فشاری

  1. فنر فشاری استوانه ای (لول)
  2. فنر فشاری کونیک (کله قندی)

فنر فشاری استوانه ای

نود درصد فنرهای فشاری را فنرهای استوانه ای تشکیل میدهند. در این نوع فنرها قطر خارجی در تمام قسمت‌های فنر یکسان هست.

فنر فشاری کونیک

در این نوع فنر فشاری ظاهر فنر به صورت کله قندی هست و علت این نوع طراحی در مواردی هست که میخواهیم فضایی که از جمع شدن فنر به‌دست می آید به حداقل مقدار برسد و با طراحی به صورت کله قندی در صورت اعمال فشار روی فنر هر حلقه داخل حلقه دیگر میرود و بنابر این به حداقل مقدار میتوان فنر را جمع کرد و بازی بیشتری از فنر گرفت.

ساختار فنرهای فشاری ( فنر لول )

در واقع فنرهای فشاری همان توسعه یافته ی یک میله ساده است ، برای استفاده بهتر از فضای موجود ، خود میله به صورت مارپیچ می شود تا بتواند فشار را به صورت محوری تحمل کند.معمولا انواع بیشتر فنر کوچک از همین نوع فشاری میباشد فنرهای فشاری را با دستگاه های مدرن که به سیستم های کنترلی بسیار دقیق مجهز هستند تولید می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *